גירים6 דקות קריאהעודכן: ינואר 2025

סימנים לבעיות בגיר - איך לזהות בזמן

הגיר הוא אחד המרכיבים היקרים והמורכבים ברכב. זיהוי מוקדם של בעיות בגיר יכול לחסוך לכם אלפי שקלים ולמנוע תקיעה בדרך. במדריך זה נסקור את הסימנים העיקריים לבעיות בגיר אוטומטי וידני.

סימנים לבעיות בגיר אוטומטי

גיר אוטומטי הוא מערכת מורכבת. הנה הסימנים העיקריים שמעידים על בעיה:

⚠️ החלפת הילוכים עם "קפיצות" או עיכובים

אם הגיר מחליף הילוכים באופן חד מדי, עם עיכוב או "מהססות" - זהו סימן לבעיה. החלפה תקינה צריכה להיות חלקה וכמעט בלתי מורגשת.

🔊 רעשים חריגים (יבבות, חריקות)

רעשי יבבה, זמזום או חריקות מאזור הגיר מעידים על בלאי בגלגלי השיניים או בעיה בנוזל הגיר. אל תתעלמו מרעשים חדשים.

🔴 נורת אזהרה דולקת

אם נורת בדיקת מנוע או נורת גיר דולקת - יש לבצע בדיקת מחשב בהקדם. הנורה עשויה להעיד על בעיית טמפרטורה, לחץ או תקלה אלקטרונית.

💧 דליפת נוזל (אדום/ורוד)

נוזל גיר (ATF) הוא בדרך כלל אדום או ורוד. אם אתם רואים דליפה מתחת לרכב באזור הגיר, יש לטפל מיד - נוזל נמוך גורם לבלאי מוגבר.

🔥 ריח שריפה

ריח של משהו נשרף מאזור הגיר מעיד על התחממות יתר של הנוזל. זה עלול לקרות עקב נוזל ישן, רמה נמוכה או עומס יתר על הגיר.

⚙️ הגיר "מחליק"

אם מרגישים שהמנוע עולה בסל"ד אבל הרכב לא מאיץ בהתאם - הגיר "מחליק". זהו סימן חמור שמצריך טיפול מיידי.

סימנים לבעיות בגיר ידני

גיר ידני פשוט יותר מאוטומטי, אך גם הוא עלול להתקלקל. הנה הסימנים:

🎯 קושי בהכנסת הילוך

אם צריך להפעיל כוח רב כדי להכניס הילוך, או שההילוך "קופץ החוצה" - ייתכן שיש בעיה בסנכרון או בכבלי ההילוכים.

🔊 רעשי שחיקה בהחלפת הילוכים

רעש שחיקה (גריינדינג) בזמן החלפת הילוכים מעיד על בלאי בסנכרונים. המשך נסיעה יגרום לנזק גדול יותר.

⚡ מצמד קשה או רך מדי

דוושת מצמד שמרגישה שונה מהרגיל - קשה מדי, רכה מדי, או "תופסת" בנקודה שונה - מעידה על בעיה במצמד או במערכת ההידראולית.

🔥 ריח מצמד שרוף

ריח חריף של מצמד שרוף (דומה לפלסטיק נשרף) מעיד על החלקת מצמד. זה קורה בדרך כלל כשהמצמד בלוי ודורש החלפה.

מתי לעצור מיד?

🚨 עצרו והזמינו גרר אם:

  • הגיר לא מגיב כלל להחלפת הילוכים
  • עשן יוצא מאזור הגיר
  • ריח שריפה חזק
  • רעשי מתכת חזקים ("גריינדינג" רציף)
  • הרכב זז רק בחלק מההילוכים
  • דליפת נוזל משמעותית

המשך נסיעה במצבים אלה עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לגיר!

איך למנוע בעיות בגיר

לגיר אוטומטי

  • החליפו נוזל גיר כל 60,000-80,000 ק"מ
  • בדקו רמת נוזל אחת לחודש
  • הימנעו מנסיעה עם גרר כבד
  • חממו את הרכב לפני נסיעה בחורף

לגיר ידני

  • אל תניחו יד על ידית ההילוכים בזמן נסיעה
  • החליפו הילוכים בעדינות
  • הימנעו מ"החזקה" על המצמד
  • החליפו נוזל גיר כל 80,000 ק"מ

עלויות משוערות לתיקון/החלפת גיר

סוג התיקוןגיר אוטומטיגיר ידני
החלפת נוזל גיר300-800 ₪200-400 ₪
תיקון קטן (אטמים, חיישנים)1,000-3,000 ₪500-1,500 ₪
שיפוץ גיר5,000-12,000 ₪3,000-6,000 ₪
החלפת גיר (מיבוא)8,000-20,000 ₪4,000-10,000 ₪
החלפת מצמד-1,500-4,000 ₪

* המחירים כוללים חלקים ועבודה, ומשתנים לפי דגם הרכב

מדריכים קשורים

גירים לפי יצרן

יש לכם שאלות?

שאלות נפוצות

מצאו תשובות לשאלות הנפוצות ביותר על מנועים וגירים לרכב

תיקון גיר אוטומטי עשוי לעלות בין 2,000-8,000 ₪ לתיקונים קטנים, ו-8,000-20,000 ₪ להחלפת גיר מלאה. המחיר תלוי בסוג הרכב, סוג הגיר ומורכבות התיקון.
לא מומלץ! נסיעה עם גיר תקול עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לגיר ולמנוע. אם מרגישים בעיה בגיר, יש לגרור את הרכב למוסך לבדיקה.
גיר אוטומטי רגיל משתמש בסט קבוע של הילוכים, בעוד גיר CVT (רציף) משנה יחסי העברה באופן רציף ללא הילוכים קבועים. לכל אחד יתרונות וחסרונות שונים.

לא מצאתם את התשובה שחיפשתם?

שלחו הודעה בווטסאפ
התחילו עכשיו

חושדים בבעיה בגיר?

השאירו פרטים וקבלו הצעות מחיר לתיקון או החלפת גיר ממוסכים מומחים

חינם לגמרי
ללא התחייבות
תגובה תוך 24 שעות